|
Aristoteles
Arbejdsspørgsmål
Skjult polemik med Platon og nogle definitioner
1. bog I
- I 1-2 står at retorik er noget alment ligesom evnen til at kunne drage logiske slutninger (dialektik), og at siden man må kunne tale metodisk, må retorik også være et fag (techne). Sammenlign disse udsagn med Platons om retorik i Gorgias og forklar forskellen.
- I 3-4 og 9 deler Aristoteles retorikken op i væsenlige og uvæsentlige dele. Hvilke dele er det? Hvilke dele beskæftigede Retorikken til Herennius sig med? Hvilke dele brugte Lysias i sine taler?
- I 5-8 gennemgår Aristoteles lovgiverens, dommerens og talernes opgaver. Hvilke opgaver har de ifølge Aristoteles hver især?
- Hvad er forskellen på politiske og juridiske taler ifølge Aristoteles (10)?
- Med dette udgangspunkt: "Når man har studeret længe og læst mange bøger, ved man mere. Lærere har studeret længe og læst mange bøger." skal I selv opstille en syllogisme og et enthymem.
- Hvorfor er det en fordel for taleren at være kyndig i det fag (dialektikken) der arbejder med syllogismer?
- Hvorfor skal taleren vide besked om det almindeligt antagne?
- Hvorfor er retorik nyttig? Specielt:
- Hvorfor kan det kun skyldes parterne selv hvis en
afgørelse ikke falder ud som den burde?
- Hvorfor skal man kunne tale både for og imod en sag?
- Senere (I,13) taler Aristoteles om at retorik også kan være skadelig.
Dette spørgsmål diskuterede Sokrates også med Gorgias. Hvem af de to
giver Aristoteles ret?
- Hvad er retorikkens opgaver?
1. bog II, 1--12 om beviserne
- Hvad hedder `fremgangsmåde' på græsk?
- Er retorikken ifølge Aristoteles et fag ligesom alle andre, eller
er den noget for sig selv? Hvad var Sokrates' mening om dette spørgsmål?
- I talen bruger man ikke-faglige bevismidler (vidneudsagn ol.), og
fagmæssige, dvs. dem som taleren selv laver (argumenter, klar fremstilling
osv.). Hvilke tre typer bevismidler bruger taleren?
- Hvilken type er måske den vigtigste?
- Hvilken type skriver de almindelige forfattere, som Aristoteles kritiserer,
mest om?
- Hvilke(n) type(r) mener du er vigtigst?
- Find ud af hvad bevis ved induktion (svarende til
talens eksempler) er for noget. [Dette er nok en opgave som må løses
hjemme eller med hjælp fra et leksikon på biblioteket.]
- Bevis ved eksempler er altså retorikkens ene mulighed. Hvad er
den anden mulighed?
- Lav to eksempler: Ét hvor du beviser en påstand ved eksempler, et andet
hvor du beviser noget med det der var svaret på det foregående spørgsmål.
1. bog III, om de tre talearter (genrer)
Opstil et skema med disse kolonner:
- De tre talearter
- Tilhørernes funktion
- Talens tid
- Talens mål
Om følelserne medlidenhed og forargelse
2. bog VIII-IX
- Hvem kan føle medlidenhed, og hvorfor?
- Hvad fremkalder medlidenhed?
- Hvem føler man medlidenhed med?
Hvordan forholder forargelse sig til medlidenhed?
Om unges, ældres og modnes karakteregenskaber
2. bog XII-XIV
Forklar hvordan de unges og de ældres karakteregenskaber skyldes deres fase i livet.
|
|