Fysik 2003x
Regler
Undervisningsplan
Materialer
Pensa
Links
 

Plan for for skoleåret 2004-05

I Gymnasiebekendtgørelsen, som gælder for alle fagene, står der i § 7, stk. 2: "Ved begyndelsen af undervisningen i det pågældende fag skal læreren sammen med eleverne udarbejde en plan for arbejdet eller gøre eleverne bekendt med en sådan plan. For de senere faser i undervisningen gælder, at læreren og eleverne i fællesskab planlægger arbejdet og regelmæssigt drøfter undervisningen."

Hvad mangler vi?

I 2.g skal vi behandle disse kerneområder:

Bølger

Bølgers udbredelse og interferens, herunder begreberne periode, frekvens, bølgelængde, hastighed og amplitude. Lyd. Spejling, brydning og diffraktion. Optisk gitter. Liniespektre og kontinuerte spektre. Det elektromagnetiske spektrum, herunder synligt lys og røntgenstråling.

Atom- og kernefysik

Atomers og atomkerners bestanddele. Atomers emission og absorption af stråling. Fotoner. Radioaktive henfald, henfaldsloven og herunder aktivitet, halveringstid og henfaldskonstant. Eksempler på kernereaktioner, herunder fission og fusion. Ioniserende stråling og dosis.

Mekanik

Lineær bevægelse med konstant hastighed henholdsvis med konstant acceleration. Kraftbegrebet og Newtons love. Eksempler på kræfter, herunder tyngdekraften nær jordoverfladen, opdrift og gnidning. Tryk. En krafts arbejde, kinetisk energi, potentiel energi, mekanisk energi. Effekt.

Og vi skal også have disse perspektiver med generelt og mere specielt tre således at de indgår i tematiske forløb over mindst otte timer hver:

Perspektiver

  • Anvendelse af fysikkens resultater og metoder inden for teknik
  • Anvendelse af fysik inden for mindst ét af områderne astrofysik, biofysik eller geofysik
  • Elementer af fysikkens verdensbillede og indsigt i, hvordan fysikkens beskrivelse af fænomener i naturen bidrager til en dybere forståelse af omverdenen
  • Elementer af fysikkens historie og indblik i, hvordan fremskridt inden for fysikken ofte er nært forbundet med den erkendelsesmæssige, samfundsmæssige og tekniske udvikling.

Forslag til perspektiver

Jeg har spurgt John om det ville passe at lave et samarbejde med geografi, og vores forslag er endt ved meteorologi.

Fysikkens verdensbillede kunne vi gennemgå på grundlag af et materiale jeg har skrevet, det vil også forberede jer til oldtidskundskab.

Og endelig kunne vi arbejde med fysikkens resultater inden for teknik ved at se på energiproduktion - vores bog har et afsnit herom.

Atomer

Vi er nu kommet langt med Atomer i Orbit 2, ss. 11-63. I har lavet en journaløvelse med kvalitativ beskrivelse af alfa-, beta- og gammastråling, og I har lavet journaløvelser om afstandskvadratloven og henfald af Ba*.

Herefter deler vi det følgende stof op således (hvert punkt svarer til en lektion):

  • Aktivitet, Bestemmelse af alder, opgaveregning (43-45).
  • Stråling og liv (48-58).
  • Beskyttelse, opgaveregning (59-63).
  • Rapportøvelse om absorption af stråling 23. og 24. september (øvelsesvejledning udleveres).
  • Lys, Refleksion og brydning (70-86)
  • Lys, Refleksion og brydning (70-86) - og det skal stå her to gange, for det fylder 2 lektioner.
  • Lysets bølgemodel (87-99)
  • Lysets bølgemodel (87-99) - og det skal stå her to gange, for det fylder 2 lektioner.
  • Lys og kvantefysik (101-07)
  • Større atomer, Spektre, Røntgenstråler (108-19)

Arbejdsformer

Stråling og liv og Beskyttelse er ikke så eksperimentelle, men arbejdet med lys egner sig godt til elevforsøg med brydning osv.

Lysets bølgemodel og spektre lægger op til journaløvelser hvor I selv regner videre på resultater og fortolker dem.

Mekanik (om bevægelser og kræfter)

  • 1. dobbelttime
    Præsentation af emnet og centrale begreber. Gruppearbejde over Retlinet bevægelses sted, hastighed og acceleration; dette stof svarer til Orbit 2, ss. 244-55. Opgave til næste time: 4Ø s. 247 (1e ss. 246 f. kan give hjælp hertil).
  • 2. dobbelttime
    Newtons love, med demonstrationsforsøg med luftpudebænk (Orbit cd 779). Elevforsøg over Coulombs gnidningslov. Hookes Lov hvis tiden tillader det. (Orbit 2, ss. 261-67.)
  • 3. dobbelttime
    Mekanisk Energi, Orbit 2, ss. 285-89 og 294-300. Opgave til næste gang: Forklar stangspringet ss. 299 f. og regn 27Ø s. 300.
  • 4. dobbelttime
    Elevøvelser med delt hold over Retlinet bevægelse for et lod i tyngdefeltet og i en fjeder.

Øvelser

Til dette emne hører elevforsøg med rapport om det frie fald og et lod ophængt i en fjeder, se ovenfor.

Vejr og klima

Dette forløb er et samarbejde med geografi ved John Warcelmann, se geografi i 2003x. Der er ved hvert emne anført hvor det er behandlet i Alle Tiders Geografi (ATG) - så vidt muligt, for der er naturligvis ikke en enkelt overensstemmelse mellem stofområderne i de to fags materialer. Som man ville forvente, fylder den geografiske del meget mere i ATG. Gennemgangen er en anvendelse og udvidelse af arbejdet med gasser i 1.g. Læs eventuelt dette materiale igennem igen.
  • 1. lektion: Introduktion, Orbit 1 ss. 190-96. Atmosfærens energiforhold, jf. ATG s. 32, fig. 2.5. Energi fra Solen (herunder måling af solintensiteten med pyrheliometer), ATG s. 29. Energiregnskabet mellem Jord og Sol, jf. ATG s. 44. Opvarmning af Jorden, jf. ATG ss. 29-32.
  • 2. lektion: Grundliggende begreber, Orbit 1 ss. 198-208: Vind, temperatur og tryk. Disse emner er ikke behandlet på specielle sider i ATG fordi de er gennemgående i hele ATG. Men højtryk og lavtryk er med i ATG ss. 32-34. Elevforsøg med at finde trykket i en vandsøjle som funktion af væskesøjlens højde.
  • 3. lektion: Luften, Orbit 1 ss. 212-215. Densitet, jf. ATG ss. 32-34, luftfugtighed, jf. ATG 36-39. Forsøg med mættede dampes tryk.
  • 4. lektion: Luften i aktion, Orbit 1, ss. 217-22: Nedbør, jf. ATG 36-39. Trykvariation i højden, jf. ATG s. 32. Opstigende luft, adiabatisk opvarmning, jf. ATG ss. 38-39. Dette emne kræver særlig præcision i begreberne, repeter inden lektionen Orbit 1 ss. 230-33 om gassers arbejde og arbejde på gasser (gennemgået i 1.g). Vejrballoner og Archimedes' lov, inkl. elevforsøg.

Kosmologi

Plan er under udarbejdning.

Eksperimentelt projekt

Vi forsøger at afvikle det eksperimentelle projekt over en blokdag eller lørdag i foråret.

Som sidste år vil Line være med som vejleder.


Man kommer tilbage til forsiden ved at klikke på Fysik 2003x øverst til venstre.
Opdateret 20050206 af Søren Hindsholm