Plan for foråret 2000
Hovedtrækkene
Fredag den 28. januar aftalte vi denne plan:
- Gaslovene, kompendiet og Orbit 1, ss. 230-39.
- Derefter læser vi Digitalelektronik, Orbit 1, ss. 159-88 er udmærket som
indledning, og så supplerer vi med nogle øvelser over transistorer og såkaldte
gates, dvs. kredse som reagerer efter bestemte logiske regler når man sætter
en spænding på en eller flere indgange til kredsen.
- Til sidst i 1.g kan vi forhåbentlig tage hul på bølger og stråling, dvs.
indledningen til atomfysik som er en væsentlig del af 2.g's pensum.
- Når jeres geografilærer til 2.g er fundet, spørger vi ham straks om han har
lyst til i 2.g at samarbejde om Tema 8, Vind og vejr (ss. 189-228), evt.
Tema 10, Med ild og svovl.
Gaslovene mere detaljeret
- 4.2: Gasligninger
Boyle-Mariottes lov gøres færdig, med grafer. Opgave til 8.2: 4.3.
Gay-Lussacs lov og Charles' lov som demonstrationsforsøg. Opgaver til
8.2: 4.4 og 4.5.
Hvis der er mere tid, arbejder I i grupper med at lave graferne og
finde konklusioner, incl. punkt 3.1 Det absolutte nulpunkt.
- 8.2: Bestemmelse af n som demonstrationsforsøg og Sammenhængen mellem
p og n som elevforsøg. I arbejder videre med jeres resultater.
Opgaver til 11.2: 4.6, 4.8.
- 11.2: Fælles løsning af 4.9.
Opsamling af jeres arbejde så en rapport over de tre love og forsøgene
med p og n kan skrives sammen til en rapport der afleveres den 18.2.
- 18.2: 3.2 og 3.3, Orbit 1, ss. 230-33.
Denne dag afleveres rapport over diverse gasøvelser fra kompendiet.
Digitalelektronik mere detaljeret
- Bogens historie. Ledere, isolatorer og halvledere
Orbit 1 ss. 168-76, 147-49 og 159-62 (midten). Journaløvelse med dioden.
- Transistoren
Orbit 1, ss. 162 (midten)-63 og Computerens Fysik (CF) ss. 11 og 20. Der laves elevøvelse over den spændingsstyrede transistor. Klassen deles efter aftale.
- Computerens historie. Gates (porte)
Orbit 1, ss. 178-86, CF 12-15. Journaløvelse med NOT-, AND- og NAND-gates.
- Binære tal
CF 54-57, journaløvelse med half- og full-adder.
- Afrunding
Computerens opbygning (CPU, busser, lagring af information). Teknologiske perspektiver.
Planen kan naturligvis blive ændret hvis vi forsinkes af svært eller særligt interessant stof og problemer.
Supplerende oplysninger
Tænk jævnligt over om vi også skal justere vores arbejdsformer.
Sidst i 1.g aftaler vi emner og tider til 1.g's eksperimentelle projekt.
|